Nuscience opent nieuwe “state of the art” plant in Drongen

04 okt 2015

Nuscience opent vandaag officieel haar gloednieuwe, “state of the art” fabriek in Drongen, Gent. Deze nieuwe plant vervangt de huidige productiesites in Drongen en Baasrode en is daardoor een belangrijke vereenvoudiging van de productielogistiek. De plant zal tevens de beschikbare productiecapaciteit verdubbelen tot meer dan 10.000 ton per maand. Tevens zal Patrick Keereman, huidig CEO van Nuscience, de fakkel overdragen aan Johan De Schepper die 2 jaar geleden startte als COO.

De nieuwe plant in Drongen biedt niet enkel een noodzakelijke vergroting van de productiecapaciteit. Deze ultra moderne infrastructuur maakt het ook mogelijk om het volledige productportfolio van Nuscience België op een locatie te produceren. Deze veelzijdige plant betekent dan ook een belangrijke verbetering op het vlak van interne logistiek.

Deze nieuwe plant is vooral uniek dankzij de ver doorgevoerde automatisatie en procesvernieuwingen. Verschillende “best practices” en innovaties uit andere sectoren werden inventief in de fabriek toegepast. Tevens biedt de opbouw van het proces en het silopark de flexibiliteit om snel in te spelen op de wensen van de markt en de veranderende technologie binnen de ingrediënten en premixenwereld.

Nuscience startte eind 2013 met de bouw van de nieuwe fabriek. Het is een belangrijk onderdeel in de actieve investeringsstrategie van de groep ter ondersteuning van haar internationale uitbouw. In eigen regie werd samen met een selecte groep van onderaannemers de plant opgeleverd en afgewerkt. Deze nieuwe plant in Drongen vertegenwoordigt, na de eerdere ingebruikname van de nieuwe plant in Tianjin-China een belangrijke stap naar de volledige optimalisatie van de groepsproductie.

De opening van deze nieuwe plant is voor Patrick Keereman, architect van de internationale uitbouw en groei van Nuscience en huidig CEO, ook aanleiding om Johan De Schepper aan te kondigen als zijn opvolger.

Johan De Schepper was tot nu bij Nuscience actief als Chief Operating Officer. Johan startte zijn carrière in de agro business bij de Amylum Group (later Tate & Lyle) waar hij diverse internationale directiefuncties en groepsverantwoordelijkheden bekleedde. Na een passage van 8 jaren in een venture capital groep, gelinkt aan de Universiteit van Leuven (KULRD), werd hij verantwoordelijk voor de leiding en de herstructurering van de INVE groep (premixen, aquacultuur en additieven). Bij de verkoop van de toenmalige Spaanse INVE premix-vestiging aan Nuscience (toen Vitamex) werd de basis gelegd voor professionele en hartelijke relatie met Patrick Keereman. In september 2013 startte Johan om vandaag het roer over te nemen van Patrick.

Patrick Keereman startte zijn carrière als algemeen directeur bij het toenmalige Vitamex in 1989 met de overname van de productiesite in Baasrode. In 1992 werd geïnvesteerd in een nieuwe fabriek hier in Drongen en vestigde het bedrijf zich in het huidige hoofdkantoor. Kenmerkende mijlpalen in zijn loopbaan waren de opstart van de activiteiten in China in 1996, de management buy-out in 2002 en de intrede van een industriële partner, Cehave Landbouwbelang intussen omgedoopt tot Agrifirm, in 2005 als meerderheidsaandeelhouder in het kapitaal. Nuscience groeide snel en onder zijn leiding werd de omzet op 10 jaar tijd vertienvoudigd. We willen Patrick Keereman graag bedanken voor zijn toewijding en realisatie om Nuscience op een daadkrachtige wijze op de kaart te zetten.